English Deutsch

BERNARD HEESEN – UITBUNDIGE GLASKUNST

01 juni 2019 T/M 27 oktober 2019


Glaskunst is hot! De Fraeylemaborg toont een grote expositie van de bekende glaskunstenaar Bernard Heesen, op maar liefst 8 locaties verspreid over het hele landgoed. Het is de grootste tentoonstelling die tot nu toe op het landgoed is georganiseerd.

Bernard Heesen (1958) wordt algemeen beschouwd als een van de beste glaskunstenaars van Nederland, met een barokke en eigenzinnige manier van werken. Aanvankelijk opgeleid als architect hielp Bernard zijn vader Willem Heesen mee in de glasblazerij De Oude Horn in Acquoy. Niet gehinderd door de traditie van het ambacht begon hij zijn zoektocht in de mogelijkheden van glas. In 1993 nam hij De Oude Horn, gevestigd in een sfeervol voormalig poldergemaal, over van zijn vader.

Lelijke tijd

Bernard Heesen werkte eerst in modernistische strakke stijl, maar de uitdaging daarvan verdween. Een wereld van nieuwe mogelijkheden vond hij in de grillige neostijlen van de 19de eeuw. Die periode werd later “de lelijke tijd” genoemd en beschouwd als wansmaak. Heesen ontdekte een barokke vormentaal, onder meer op afbeeldingen in 19de eeuwse encyclopedieën en catalogi. Met zijn team van medewerkers ging hij deze ornamenten nablazen, experimenterend met de wilde vormen. Het ene na het andere “lelijke gewrocht” werd met veel plezier gecreëerd. Zo maakte hij kleurrijke glazen objecten die hij naar eigen zeggen “zou willen tegenkomen in paleizen en zou willen vinden op rommelmarkten, glimmend en overdadig gedecoreerd”. Het werk van Heesen wordt door veel musea verzameld, onder meer het Stedelijk Museum, Museum Boymans, het Nationaal Glasmuseum, het Frans Hals Museum en Rijksmuseum Twenthe. Dit laatste museum heeft ook vijf imposante kroonluchters van Heesen in de collectie.
Landgoed Fraeylemaborg heeft iets met glas. Er is een bijzondere collectie Chinees glas, met honderden antieke “snuffbottles”. In 2009 werden 7 grote glaskunstwerken geplaatst in het park, van de hand van bekende hedendaagse glaskunstenaars. Dit gebeurde in het kader van het jubileum 50 jaar aardgas in Nederland dat toen nog feestelijk werd gevierd.
Die klik met glaskunst was de reden voor de Fraeylemaborg om contact te zoeken met Heesen. Hij was onder de indruk van de mogelijkheden van dit landgoed en er kwam overleg over de diverse plekken waar zijn glas tentoongesteld zou kunnen worden. Elke plek met een eigen sfeer en lichtval, zodat de belevenis van het glas steeds een ander karakter krijgt.

Kroonluchter

Het resultaat is een expositie verspreid over het 23 ha grote landgoed op maar liefst acht locaties. Allereerst in de tentoonstellingsruimte in het Koetshuis op het voorterrein. Ook de aangrenzende Oranjerie (grote 19de eeuwse glazen kas) wordt benut. Heesen vond deze lichte zonnige ruimte een uitdaging. Dat geldt ook voor een aantal vertrekken in de borg, die zijn ingericht in historische woonsfeer. Ze bieden allerlei mogelijkheden om het hedendaagse glas te combineren of te contrasteren met de antieke inrichting. Het glas gaat als het ware in gesprek met de meubels en schilderijen. Op een aantal plekken vindt Heesen zijn geliefde 19de eeuwse neostijlen, bijvoorbeeld in de Blauwe Logeerkamer met een prachtig ameublement uit de “Lelijke tijd”. Heesen maakte ook een indrukwekkende kroonluchter voor de Grote Zaal.

Follies

Heesens glas is tot slot te zien in vijf follies in het park van de Fraeylemaborg. Follies zijn verrassende gebouwtjes die thuis horen in de Engelse landschapsstijl. Ze worden in de zomerperiode gebruikt voor kleine exposities. Zo is het kleurige glas te zien zijn in de follies Koetshuisje, de Hazelnoot, Façade, Van bus noar bos en Secret Oak. Bezoekers van de tentoonstelling kopen een all-in ticket voor koetshuis, borg en oranjerie en krijgen een sleutel mee van de follies in het park.

Deze tentoonstelling is mogelijk gemaakt door de Stichting Modern Glas, die de collectie glaskunst van wijlen Sam Jonker en zijn partner Valentine Zaremba bezit en beheert.