English Deutsch

ANNIE VRIEZEN

05 oktober 2024 T/M 30 maart 2025


Vanaf de Allersmaborg in Ezinge maakt textielkunstenaar Annie Vriezen van de jaren 60 tot 2000 geweven kleden, batik en applicaties. Jarenlang heeft haar verbeelding de publieke ruimte in Groningen gekleurd. Haar wandkleden, monumentale berenklauwen en landschappen op batik waren te zien in kerken, overheidsgebouwen en bij particulieren. Vele fusies en reorganisaties later zijn deze werken vaak niet meer op de originele locatie te zien. Toch verdienen ze zichtbaarheid. Deze expositie is een kans om terug te kijken, in Annie Vriezen’s 90e jaar, en haar bijdrage aan de textielkunst van het noorden te vieren.

De tentoonstelling kijkt ook vooruit. Ook vandaag is de textielkunst onderdeel van de publieke ruimte. In 2022 ontwierp Aleksandra Gaca de wandbekleding voor de nieuwe raadzaal van het stadhuis in Groningen. Een voorbereidend paneel van haar 36 panelen tellende ‘Geweven landschap’ is te zien in de expositie. In Vriezen en Gaca komen het verleden en heden samen. Een Nederlandse die leerde weven in Polen en een Poolse die leerde weven in Nederland, beide geïnspireerd door het Groninger landschap en de eindeloze mogelijkheden van de textielkunst.

Meer over Annie Vriezen:
Annie Vriezen (geb. 1934 Den Haag) is een textielkunstenaar. Op de Kunstnijverheidsschool van Groningen, de latere Academie Minerva, en de Kunstacademie van Warschau specialiseerde zij zich in het weven en maken van batik. Van de jaren zeventig tot in de 21e eeuw, was haar werk op veel plaatsen in Groningen te zien; in kerken, publieke gebouwen en bij particulieren. Haar meest bekende werk, de zeven wandkleden ‘De Scheppingsdagen’ hing van c.1977-2007 in de Martinikerk (het werk is nu in het Centraal Textielmuseum Lodz). Op de expositie bij de Fraeylemaborg is werk te zien dat nog in Groningen is, gecombineerd met werk uit Annie’s eigen collectie. Daaronder ook de belangrijke 3m hoge monumentale berenklauwen, batik op bourette zijde.

De naam van Annie Vriezen is in Groningen onlosmakelijk verbonden met de Allersmaborg in Ezinge. Samen met haar echtgenoot Martin Tissing, woont ze er vanaf 1962, eerst in het klerkenhuisje en later in de borg. Het zeven eeuwen oude gebouw met de verwilderde tuin, wordt een veilige haven voor de Groningse avant-garde, waaronder Gjalt Blaauw, Sanne Sannes, Frieda Vriezen, Henk Keimpema, Edu Waskowsky.

Na haar scheiding van Martin in 1973 blijft Annie op de Allersmaborg wonen en werken tot 2000. Ze krijgt grote opdrachten en neemt deel aan tentoonstellingen. Ze onderhoudt een artistiek netwerk in Nederland en Polen (waaronder met Magdalena Abakanowicz). In het Koetshuis organiseert zij vele exposities. De laatste grote tentoonstelling van haar werk vindt plaats in 1994 in Groningen en Ezinge.

Meer over Aleksandra Gaca:
Aleksandra Gaca (Lodz, 1969) ontwerpt innovatief geweven textiel op het snijvlak van kunst, design en architectuur. Ze is een pionier op het gebied van driedimensionale stoffen en wordt erkend als de toonaangevende expert in het ontwerp en de realisatie van dimensionale weefsels. In de afgelopen 25 jaar heeft zij zich toegelegd op het verkennen van weeftechnieken, waarbij ze eeuwenoude ambachten met de allernieuwste technologie combineert.

Haar innovatieve textielconstructies zijn bekroond met talrijke internationale prijzen, waarmee Gaca’s invloed en creativiteit in de textielindustrie worden onderstreept. Haar clientenlijst omvat onder andere museum De Lakenhal, Hermès, Renault en Iris van Herpen, evenals een scala aan nationale en internationale architectenbureaus. Gaca’s werk is opgenomen in de collecties van diverse internationale musea. Zij woont en werkt in Delft.
https://www.aleksandragaca.eu/